16 sierpnia 2023
Wsparcie zespołu w pracy zdalnej
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska
Jak zadbać o lepszą komunikację i efektywność zespołu w pracy zdalnej?

Dziś podsuwamy kilka rozwiązań, o których warto pomyśleć nawet jeśli jesteście przekonani, że w Waszej firmie wszystko działa jak w zegarku!

Wiadomo, że na efekty pracy składają się podstawowe elementy środowiska, w którym pracownicy realizują zadania (sprzęt, łącze internetowe, dostosowane miejsce do pracy bhp i narzędzia do zdalnej komunikacji). Tego w poście nie poruszymy… dziś skupimy się na komunikacji, która jest jednym z głównych czynników, który wpływa na efektywność pracy zdalnej zespołu.

Zastanawialiście się jak zadbać o jakość komunikacji w pracy zdalnej? Oto nasze tipy:

  • Zidentyfikuj jaki rodzaj komunikacji preferują pracownicy i dopasuj komunikację do predyspozycji członków zespołu – nie narzucaj stylu komunikacji odgórnie, bądź elastyczny w komunikowaniu – określ jedynie kanały komunikacji oraz brzegowe warunki częstotliwości i rodzaju komunikacji;
  • Praca zdalna opiera się na dużym zaufaniu, aby móc to odpowiednio zbudować i dbać o taką relację ustal z członkami zespołu w jaki sposób realizujecie i raportujecie zadania, z jaką częstotliwością kontaktujecie się na spotkaniach monitorujących, jak komunikujecie problemy z realizacją czy opóźnienia; zadbaj o to, aby spotkania online odbywały się z włączonymi kamerami, utrzymuj ich cykliczność – to ułatwi budowanie trwałej relacji i obustronnego zaufania;
  • Zadbaj o wprowadzenie emocji w komunikacji nieformalnej, to pomoże pracownikom wyrażać emocje w komunikacji pisemnej; pamiętaj, że w pracy zdalnej komunikacja niewerbalna jest utrudniona, a emocje przekazywane w ten sposób ułatwiają odczytanie przekazu;
  • Dopytaj czy członkowie Twojego zespołu mają odpowiednie warunki w miejscu, z którego świadczą pracę; jeśli wiesz, że w czasie pracy muszą doglądać też dzieci – upewnij się, że mają wiedzę jak najlepiej zaplanować pracę zdalną i opiekę (jeśli widzisz, że mogą sobie z tym nie poradzić – zadbaj o odpowiednie szkolenie i wsparcie);
  • Zadbaj o lidera zespołu – to on jest motorem napędowym pracy zespołu – nie tylko dlatego, że koordynuje i monitoruje prace zespołu, ale przede wszystkim jest w stałym kontakcie z pracownikami i komunikuje postanowienia i działania przełożonych/właścicieli; lider na bieżąco widzi ryzyka i zbliżające się problemy w konkretnych projektach; dlatego powinien być wyposażony w odpowiednią wiedze i narzędzia do efektywnego zarządzania komunikacją na poziomie pojedynczego zespołu.