Tylko 12,5% firm w badaniu Barometr Rynku Pracy poszukuje pracowników przez agencje rekrutacyjne, a 17% korzysta z mediów społecznościowych. Zaskakujące?
Dla nas tak! Obecnie pozyskanie talentu, o dopasowanym profilu do oczekiwań pracodawcy i jednocześnie zainteresowanego ofertą pracy u tego pracodawcy jest dość wymagającym procesem. Niezbędna jest szczegółowa weryfikacja:
- kompetencji potencjalnego kandydata na jak najwcześniejszym etapie,
- jego oczekiwań wobec pracy,
- oczekiwań wobec przyszłego pracodawcy.
Wczesna weryfikacja jest kluczowa. Kolejny krok to umiejętna prezentacja oferty, aby zainteresować potencjalnych kandydatów, którzy często nie myślą o zmianie pracy. Niekiedy najtrudniejsza i czasochłonna praca to ta, nad zbudowaniem zainteresowania ofertą pracy.
Warto więc, aby nasz czas i energia były inwestowane we właściwe talenty.
Przy odpowiednich metodach poszukiwań talentów pewne działania można zrealizować już na etapie pierwszej selekcji i zaoszczędzić czas – swój i pracodawcy.
Jakie metody działają najlepiej? Postaw na rekrutacyjny networking:
- Zidentyfikuj kandydatów, z którymi wcześniej się kontaktowałeś – sprawdź czy wśród nich są osoby o poszukiwanym profilu; pamiętaj też, aby dopytać te osoby o ewentualne polecenia – to eksperci, którzy znają rynek i speców od danego tematu – podpowiedzą Ci z kim warto się skontaktować;
- Nie ignoruj mediów społecznościowych – postaw na aktywne poszukiwanie talentu na LinkedIn, Facebooku czy portalu X; dziś nie wystarczy wstawić post na swój profil, z informacją jakiego kandydata szukasz; sukces odniesiesz, jeśli sam odezwiesz się do osób, które z informacji w social mediach pasują do profilu Twojego kandydata;
- Dopytaj swoich pracowników, czy polecą kogoś na rekrutowane stanowisko – to osoby, którym ufasz i na pewno będzie im zależało na rekomendacji sprawdzonego eksperta a one same będą wiarygodnym ambasadorem marki pracodawcy;
- Zainteresuj się wydarzeniami branżowymi – tam spotkasz ekspertów, z którymi możesz nawiązać kontakt i relacje; to działanie opłaci Ci się w dłuższej perspektywie – pamiętaj, aby zapisać kontakt do tej osoby i zachęcić do przesłania CV;
- Buduj systematycznie bazę talentów – to w przyszłości pomoże Ci szybciej skontaktować się z osobami od odpowiednich kompetencjach.
Nasze doświadczenie i badania Adler Group pokazują, że 85% ofert pracy obsadzanych jest dzięki poleceniom i sieci kontaktów. Warto inwestować czas i energię w odpowiednie talenty.
A Ty korzystasz z rekrutacyjnego networkingu?