7 lipca 2024
Rekrutacja jawna czy poufna?
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska
Gdy dzwoni do mnie klient z prośbą o wsparcie w rekrutacji, ale prosi o poufność procesu choć nie ma ku temu przesłanek, to od razu przekonuję, że nie warto…

Każda strategia rekrutacyjna ma swoje plusy i minusy, a wybór odpowiedniej zależy od celów i potrzeb firmy. Jednakże dziś na rynku trudno jest pozyskać tych najlepszych sprzedając im „kota w worku”…..

Przez ukrycie brandu firma często traci swoją moc przyciągania i partnerski proces rekrutacji. A to właśnie dziś powinniśmy dążyć do partnerstwa w rekrutacji, bo to proces, w którym od samego początku transparentnie prezentują się sobie obie strony, rozmawiają o swoich oczekiwaniach, możliwościach i ograniczeniach. Od początku świadomie podążają rekrutacyjną ścieżką i decydują na każdym rozwidleniu czy chcą iść razem dalej.

Jawna rekrutacja to też inne plusy:

  • Budowanie wizerunku na rynku pracy – świetna okazja, by opowiedzieć lub pokazać się od „kuchni”, jak się u nas pracuje, co cenią pracownicy i na co nowe osoby mogą liczyć.
  • Przyciąganie tych nieprzekonanych i niezdecydowanych 😉 – Często to właśnie brand decyduje o tym, czy kandydat pasywny na rynku pracy przekona się, by porozmawiać o nowej ofercie.
  • Rekomendacje od pracowników, którzy wykorzystując swój branżowy networking, są najlepszymi ambasadorami marki i mogą polecić nam dobrych kandydatów.
  • Autoselekcja kandydatów – kandydaci dziś świetnie weryfikują firmy od kuchni i bardziej świadomie wchodzą w procesy rekrutacyjne. Szukają miejsca, które odpowie na ich potrzeby, w którym poczują się dobrze i będą wśród ludzi, których łączą wspólne tematy. Nie ma lepszego finału rekrutacji niż właściwe dopasowanie kandydata to kultury i wartości firmy.

Poufna rekrutacja to dyskrecja, której ceną może być ograniczona pula kandydatów oraz ryzyko braku satysfakcjonujących efektów. Zwłaszcza, gdy kandydaci poznają na finale markę i zrezygnują z dalszych rozmów.

Dyskrecja jest niekiedy niezbędna by chronić strategiczne zmiany w firmie lub zapewnić ciągłość operacyjną, ale jeśli nie musisz to chwal się swoim brandem i wybierz transparentny proces rekrutacji!

A Ty, który typ rekrutacji preferujesz i w jakich sytuacjach?