9 lipca 2024
Doceniasz pracowników na bieżąco? Czy dopiero, gdy chcą odejść?
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska
Czy wiesz, że blisko 20% firm decyduje się na podwyżki głównie po to, aby zatrzymać pracowników? To ważne, ale nie wystarczające rozwiązanie!

Jakie działania faktycznie przyciągają i zatrzymują talenty?
Z naszego doświadczenia wynika, że kluczem jest …

  • regularny dialog z zespołem i uważne słuchanie.
    Poznanie, co naprawdę jest dla nich istotne, pozwala na skuteczne działania zapobiegające rotacji.

A co najbardziej motywuje pracowników do pozostania w firmie? Kluczowe czynniki to:

  • Rozwój zawodowy i poczucie sensu wykonywanej pracy – rozwój to nie tylko awanse, to przede wszystkim szereg innych możliwości: np. wykorzystywanie nowych technologii, inicjowanie ciekawych warsztatów przez pracowników dla pracowników, extra dni urlopu dla pracowników z okazji szkoleń zewnętrznych (jeśli sami finansują to szkolenie) itd.;
  • Atmosfera pracy – która przyciąga i w poniedziałek rano pracownik nie marzy już o piątku;
  • Programy work-life balance – zróżnicowane, które są odpowiedzią na potrzeby wszystkich pokoleń w firmie i osób o różnym statusie rodzinnym;
  • Elastyczne godziny pracy – które faktycznie są realne do wykorzystania i elastyczne, tzn. dają “korzyści” pracownikom w organizacji ich życia!
  • Praca zdalna/hybrydowa.

Na pozór nie jest to nic nowego, ale sedno tkwi w szczegółach i zdefiniowaniu tych czynników przez przemyślane i zaplanowane rozwiązania, o których mówią pracownicy w firmie.

Nadal brakuje Ci pomysłów na docenianie?

Nie ma nic prostszego niż zapytanie pracowników wprost. Często są to proste rozwiązania– np. miejsce parkingowe dla rowerów i łazienka z prysznicem, półkolonie dla dzieci w wakacje, możliwość przyjścia do biura z pupilem, proekologiczne projekty, sesje jogi bezpośrednio przed pracą lub po.

  • Stawiaj na otwarty dialog i oferuj benefity dostosowane do oczekiwań pracowników, a zyskasz nie tylko lojalność, ale i skuteczne zarządzanie zespołem!

A co zdaniem Ciebie najbardziej wpływa na decyzje pracowników o pozostaniu w firmie?