22 października 2024
Randka z kandydatem? Tak traktuj pierwszą rozmowę w procesie rekrutacji
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska
Pierwsze spotkanie z kandydatem jest jak randka – pierwsze wrażenie może przesądzić o sukcesie.
Czasem drobne błędy mogą skutecznie odstraszyć nawet najlepszych kandydatów.

Oto 5 rzeczy, które powodują, że kandydat po wyjściu nie wraca:

  • Brak spójności w komunikacji – Kandydaci szybko zauważą, kiedy rzeczywistość nie zgadza się z obietnicami. Świetna atmosfera, której nie ma? Wspierający szef, który nie akceptuje innego zdania? Sztuczny employer branding to prosta droga do utraty zaufania.
  • Brak transparentności – Ukrywanie warunków do końca procesu to przepis na rozczarowanie. Kandydaci często jasno określają swoje oczekiwania finansowe, a po kilku tygodniach dowiadują się, że oferta jest poniżej ich minimum.
  • Złe doświadczenia rekrutacyjne –powtarzające się pytania na rozmowie, zasypywanie kandydata pytaniami, traktowanie kandydata jak petenta, brak możliwości poznania przyszłego przełożonego czy chaos w procesie rekrutacji szybko zniechęcają kandydatów.
  • Brak elastyczności – Kandydaci szukają firm, które rozumieją ich potrzeby. Nie okazujesz zrozumienia na te potrzeby, nawet ich nie rozważysz? Oferujesz sztywne godziny pracy, brak możliwości pracy zdalnej czy ograniczone perspektywy rozwoju mogą skutecznie odstraszyć osoby, które cenią nowoczesne podejście.
  • Zła reputacja w sieci – Kandydaci weryfikują firmę, sprawdzając, co o niej mówią inni. Patrzą, jak pracownicy identyfikują się z firmą, co publikują na portalach społecznościowych i jaki obraz tam się rysuje. Miej tę świadomość poczas rozmowy, mów wprost zarówno o atutach pracy jak i ograniczeniach (każda firma je ma i otwarcie o nich mówiąc zyskasz w dłuższej perspektywie czasu)

Pamiętaj: Spotkanie rekrutacyjne to próbka tego, co czeka kandydata na pokładzie. To, jak się poczuł, bywa ważniejsze niż to, co usłyszał.

Nawet najlepsza oferta nie zadziała, jeśli firma nie będzie autentyczna, transparentna i elastyczna. Zastanów się – czy Twoje działania przyciągają, czy odstraszają kandydatów?