23 maja 2023
(Nie)oczywiste pytania w rekrutacji…
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska
Szykujesz się do rozmowy rekrutacyjnej z listą przewidywanych przez siebie pytań?Zanim pójdziesz na rozmowę sprawdź poniżej, które pytania ze swojej listy możesz wykreślić.

W ich miejsce pojawią się te mniej oczywiste, którymi przyszły pracodawca sprawdzi interesujące go informacje nie pytając Cię o nie wprost.

Na rozmowie nie usłyszysz tych 5 pytań:
  1. Powiedz coś o sobie….

Taka prośba otwiera słowotok i często kandydaci opisują siebie w taki sposób, aby stworzyć u odbiorcy swój idealny obraz (niekoniecznie zgodny z realnym). Dlatego takie pytania pojawiają się bardzo rzadko. Zamiast tego przygotuj się na pytania:

  • Jak opisałbyś siebie jednym słowem?
  • Jaki moment w swojej karierze uważasz za przełomowy?

2. Czym zajmuje się nasza firma?

Każdy dobrze przygotowany do rozmowy kandydat zna informacje o firmie. Zamiast odpytywać czym zajmuje się przyszły pracodawca, prędzej usłyszysz pytanie sprawdzające Twoje ambicje i motywacje do pracy w tej firmie:

  • Co jest pasjonującego, w tym co robi nasza firma?
  • Jakie widzisz możliwości dla siebie dołączając do naszej firmy?

3. Gdzie widzisz siebie za 5 lat?

W obecnie dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości i rynku pracy perspektywa 5 lat jest dość długim czasem planowania. Zamiast tego pytania rekruter zapyta Cię:

  • Jaki masz pomysł na swoją ścieżkę kariery?
  • Czy masz jakiś cel zawodowy, do którego dążysz?

4. Jakie są Twoje słabe strony?
Takich pytań wprost również nie spodziewalibyśmy się na rozmowie, to prowadzi do krótkich zamkniętych odpowiedzi. Pracodawcy zależy na tym, aby poznać też kontekst, w którym te „słabe” strony mogą dać o sobie znać w pracy na oferowanym stanowisku. Na rozmowie raczej usłyszysz:

  • Co w pracy byłoby dla Ciebie największym wyzwaniem?

5.  Jakie są Twoje mocne strony?
Pracodawca chce wiedzieć z jakich Twoich kompetencji może skorzystać, a co może być przeszkodą – ważne, że chce mieć odniesienie do swojej firmy. Dlatego nie zada pytania ogólnego o mocne strony, raczej zapyta o „mocne strony”, tak aby wiedzieć jaką wartość przyniesie to firmie:

  • Z jakich kompetencji nasza firma mogłaby najbardziej skorzystać?
  • Jaką wartość wniesiesz do naszej firmy?

Zaskoczeni? Czy jesteście gotowi na takie pytania podczas najbliższej rekrutacji?