Kandydaci dzieląc się z nami wrażeniami po rozmowach rekrutacyjnych u naszych Klientów i próbują też czasem oszacować jak na nich wypadli. Niekiedy zaskakująca jest różnica pomiędzy wrażeniami kandydata i pracodawcy. Niekiedy kandydat jest przekonany, że świetnie się zaprezentował w kontekście roli na którą aplikuje, a pracodawca pracodawcy go odrzuca. Lub odwrotnie – kandydat ma poczucie, że wypadł bardzo źle i gdyby miał szanse to zupełnie inaczej odpowiedziałby na większość pytań a pracodawca jest zachwycony spotkaniem…
No właśnie… na rozmowach mogą pojawiać się bardziej lub mniej standardowe pytania, czasem nawet „banalne” jak komentują kandydaci, ale wszystkie mają jeden cel – poznać:
- Nasze doświadczenie – co robiliśmy wcześniej, jakie doświadczenia zdobyliśmy w każdej z poprzednich prac?
- Czego udało nam się dokonać u każdego poprzedniego pracodawcy? Jakie są nasze osiągnięcia i jaką wartość wnosiliśmy w poprzednich miejscach pracy?
- Czego się nauczyliśmy do tej pory? Jakie są nasze umiejętności i kwalifikacje?
- Najważniejsze – jak wszystko powyżej wpisuje się w stanowisko i rolę, o która się staramy?
To nie wszystko… Pkt. 1-4 to podstawowe informacje jakie chce zebrać i potwierdzić z nami pracodawca by rozważyć nasze zatrudnienie, ale kluczowe dla niego będą kolejne informacje:
- Jak radzimy sobie w relacjach z innymi ludźmi i emocjami?
- Jak sobie radzimy z presją czasu, stresem i tempem pracy?
- Jaki poziom kontroli akceptujemy i jaki mamy do niej stosunek/oczekiwania?
- Jaki mamy poziom samokontroli?
- Czy jest nam bliska inicjatywa czy raczej funkcja wykonawcza, bierne wykonywanie poleceń?
- Jak sobie radzimy z błędami, kryzysami i problemami?
Powyższe pytania to przykłady, które badają nasz sposób funkcjonowania w pracy.
Pracodawca chce poznać nasz sposób działania.
W większości przypadków nie zostaniemy zapytani o te obszary wprost, ale na pewno będą one badane ponieważ każdy pracodawca ma swoje oczekiwania względem sposobu funkcjonowania nowego pracownika. To ważne by osoba była skuteczna, wpasowała się w kulturę organizacji i obowiązujące standardy.
Warto przemyśleć sobie co nas wyróżnia w działaniu? Co cenił w nas nasz szef/zespół/współpracownicy? Co jest naszą mocną stroną? Dlaczego udało nam się osiągnąć to czego innym się nie udało?
Powyższe pytania niech będą drogowskazami do przemyśleń i zdefiniowania naszego sposobu działania w miejscu pracy. Mając wiedzę jakich informacji poszukuje o nas pracodawca przygotujmy je sobie wcześniej – przemyślmy, ubierzmy w słowa, przypomnijmy przykłady na poparcie naszych słów. Zarządzajmy sami rozmową i informacjami przemycając wszystkie nasze atuty w każdej chwili gdy tylko pojawia się na to przestrzeń w rozmowie. To jest obszar w którym mamy szansę zaprezentować się lepiej niż pozostali kandydaci z takim samym doświadczeniem i wiedzą merytoryczną jak my.
Warto wykorzystać tą szansę.