Pracodawca i kandydat
Każda strona ma wartość, którą chce zaproponować drugiej, ale i oczekiwania, które chce zrealizować w ramach nawiązanej relacji. Kandydaci przygotowując się do rozmów rekrutacyjnych koncentrują się głównie na umiejętności prezentowania siebie – swojej wiedzy, zdolności, doświadczenia. Świetnie! Ale…
…warto też poświęcić czas na zdobywanie informacji o potencjalnym pracodawcy, firmie, z którą być może zwiążemy się na kolejne lata. I to nie tylko dlatego, że na rozmowie może pojawić się pytanie „Co Pan/i o nas wie?”, „Dlaczego chce Pan/i u nas pracować?”, ale dla siebie samych, by świadomie podejmować decyzje. Nie tracić czasu i energii na firmy, w których nie będziemy się dobrze czuli, w których po prostu nie chcemy pracować.
Jakie są korzyści z poznania pracodawcy wcześniej?
Przede wszystkim odpowiedź na pytanie:
- Czy odnajdę się w tej firmie?
Firmy proponujące takie samo stanowisko mogą różnić się miedzy sobą wartościami, wokół których budują swoją kulturę organizacyjną, stylem zarządzania, który jest oczekiwany od kadry kierowniczej, etapem rozwoju i dojrzałości organizacyjnej, poziomem zaawansowania nowoczesnych technologii i standardów pracy oraz na poziomie jeszcze wielu innych kryteriów….
Pytanie, które z tych kryteriów są ważne dla Ciebie?
Czy osoba, która obejmowała samodzielne i decyzyjne stanowisko w zwinnej i nowoczesnej organizacji, odnajdzie się w rozbudowanych strukturach, gdzie procesy decyzyjne są złożone i wieloetapowe oraz wymagają tygodni lub miesięcy by formalnie je przeprocesować…
Czy dla osoby, której pasją jest ekologia i na co dzień żyje w duchu „ less waste” wymarzoną pracą będzie praca u producenta plastikowych opakowań…
Poznając odpowiednio wcześniej firmę, sprawdzamy czy jej funkcjonowanie jest zgodne z tym co dla nas w życiu jest ważne. Czy dołączając do niej będziemy się z nią identyfikować, czy zaspokoi nasze potrzeby, czy to jest miejsce dla nas.
Warto ustalić priorytety – co jest dla nas kluczowe, a co byłoby miło, gdyby się pojawiło i pod tym kątem zdobywać oraz analizować informacje o firmie.
Wiedza o pracodawcy to świadomy wybór czy chcemy pracować w tej firmie
Kolejna cenna korzyść to odpowiedź na pytanie:
- Jak się przygotować do rozmów?
Jeśli zdobędziemy wiedzę na temat firmy to łatwiej będzie nam przygotować się do rozmowy wybierając informacje, doświadczenia, które mogą być dla niej szczególnie interesując ze względu na specyfikę branży, plany i nadchodzące wyzwania oraz inne kluczowe aspekty, które poznamy. Zwiększamy tym samym nasze szanse na otrzymanie oferty pokazując wprost, że posiadamy doświadczenie i wiedzę jakiej szuka pracodawcy.
Wiedza o pracodawcy to drogowskaz jak się przygotować do rozmów.
Gdzie zatem szukać informacji o pracodawcach?
Wszędzie. Podstawą są oczywiście strony firmowe, profile w social mediach. Ale warto też przejrzeć fora i blogi branżowe, portale, w których pracownicy wymieniają się opiniami (choć tutaj ważny jest dystans, bo anonimowość zachęca niestety do hejtu), artykuły w czasopismach i online, zerknąć co publikują pracownicy firmy na LinkedIn – czym się chwalą, o czym opowiadają. Warto wykorzystać swoją sieć kontaktów, by dotrzeć do osób, które pracują w danej firmie i dopytać u źródła, jak im tam jest.
A pytania, na które nie znajdziemy odpowiedzi, zostawmy dla pracodawcy. Im bardziej będą one przemyślane, tym bardziej pokażą nasze przygotowanie i zainteresowanie.
Pracodawcy inwestują w employer branding, nagrody za dobre praktyki i koncentrację na doświadczeniach pracowników – sprawdź to sam!