27 września 2023
Jakich menadżerów szukają dziś pracodawcy?
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska
Zastanawialiście się jakich cech lidera i kompetencji szukają dziś pracodawcy u kandydatów, których chcą zatrudnić w roli menadżera?

Nasze doświadczenia z rekrutacji dla klientów (m.in. międzynarodowych korporacji, firm z tradycją i kapitałem polskim, dużych i małych organizacji) wskazują, że dziś większość pracodawców, szuka tych samych kompetencji u menadżerów, niezależnie od merytorycznego obszaru ich odpowiedzialności w organizacji.

Jakich?

Oto 7 cech, na które stawiają pracodawcy:

  • Skuteczność – w realizacji celów i zadań – determinacja, konsekwencja i wytrwałość w działaniu, prowadząca do osiągnięcia zamierzonego celu (niezależnie od okoliczności, np. zmieniające się założenia projektu, warunki na rynku, presja czasu, osłabiony zespół);
  • Współpraca – silna orientacja na pracę zespołową; wybierani są liderzy, którzy dostrzegają możliwości, doceniają różnorodność, rozwijają potencjał, uważają na potrzeby, prowadzą zespół w sposób partnerski i usamodzielniają go; firmy stawiają na liderów, którzy patrzą szeroko na biznes i prowadzą zespoły, tak aby współpraca rozwijała całą organizację;
  • Transparentność – realizuje to, na co się umówił (działanie zgodne z deklaracjami), wyjaśnia sens podejmowanych decyzji, tworzy atmosferę otwartego dialogu (np. przez aktywne słuchanie, otwartość na informację zwrotną); dba o przepływ informacji, tworzy przestrzeń do wyrażania potrzeb/poglądów, wyjaśnia pracownikom powiązania między ich celami, a celami całej firmy;
  • Odwaga menadżerska – pracodawcy cenią liderów, którzy nie boją się podejmować odważnych decyzji (czasem mało popularnych), dają pracownikom przestrzeń do bycia samodzielnym (stwarzają warunki i zachęcają do podejmowania trudnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności); ta odwaga to również dawanie przestrzeni do popełniania błędów i wyciągania z nich wniosków, które uczą i rozwijają zespół/organizację (ale jej nie szkodzą);
  • Analityczne myślenie – w otaczającym nas świecie, dostępie do informacji i ich ogromu, umiejętność ich selekcji i pozyskania tych istotnych, analiza i wyciąganie wniosków jest kluczowa, by menadżer podejmował dobre decyzje;
  • Pasja – postrzegana jest jako największa gwarancja zaangażowania; firmy podkreślają, że jeśli lider pasjonuje się obszarem, za który odpowiada owocuje to większą efektywnością jego działań i osiągania celów, pracodawcy chętniej zatrudnią kandydata z tzw. luką kompetencyjną, gdy widzą pasję (lukę tą można uzupełnić, a pasji nie wskrzesimy);
  • Działanie wielozadaniowe – nie mówimy tu wprost o jednoczesnym realizowaniu kilku zadań, bardziej jest to wychodzenie poza swój obszar odpowiedzialności, umiejętność dostrzegania oraz wiązania wielu wątków i zadań na poziomie organizacji, aby osiągnąć cel.