23 marca 2023
Inteligencja emocjonalna
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska
Szukasz skutecznego lidera zespołu? Być może masz kilku świetnych kandydatów z ciekawym doświadczeniem i nie wiesz, którego wybrać? A może rozważasz awans wewnętrzny?

W czasie rekrutacji warto korzystać z narzędzi wspierających nasz proces decyzyjny, różnicując źródła pozyskiwania informacji o kandydatach.

W przypadku stanowisk managerskich warto rozważyć badanie inteligencji emocjonalnej. Dlaczego to ważne w szczególności na stanowiskach, które zarządzają zespołami?

Inteligencja emocjonalna to między innymi zdolność do:

  • rozpoznawania i rozumienia swoich emocji (samoświadomość) oraz emocji innych osób;
  • panowania nad  własnymi emocjami i reakcjami, jak również zarządzania stanami emocjonalnymi innych osób;
  • logicznego myślenia pomimo negatywnych emocji;
  • rozumienia punktu widzenia innych osób i powodów, dla których zachowują się tak jak się zachowuję;
  • zarządzania sobą w sytuacji presji i stresu;
  • wytrwałości w działaniu pomimo frustracji;
  • samo-motywowania się.

Zrozumienie emocji, które odczuwamy nie tylko my sami, ale również członkowie naszego zespołu usprawnia nam proces zarządzania!

Trafne rozpoznawanie i odczytywanie sygnałów płynących z emocji:

  • wpływa na podejmowanie właściwszych decyzji;
  • zwiększa skuteczność w rozwiązywaniu problemów i konfliktów;
  • pozwala efektywniej komunikować się z innymi – pracownikami, klientami, dostawcami;
  • pomaga dobrać styl zarządzania do potrzeb zespołu;

wspiera w wytrwałym działaniu pomimo pojawiających się trudności i wiarę w sukces.

Inteligencja emocjonalna podnosi efektywność managera w każdej dziedzinie.

Jak ją zweryfikować? W HR Concept korzystamy z Kwestionariusza inteligencji emocjonalnej Thomas TEIQue (Thomas International).

Jest to badanie online, w którym kandydat dokonuje samooceny dotyczącej swoich umiejętności emocjonalnych. Kwestionariusz zawiera twierdzenia, które  kandydat ocenia w 7-stopniowej skali.

Na podstawie wyników jesteśmy w stanie określić jakie predyspozycje wynikają z profilu emocjonalnego kandydata i do jakiego stopnia są one zgodne ze stanowiskiem, obrazem zespołu, lub też kulturą organizacyjną naszego klienta.