Czy wiesz, że wg Sedlak & Sedlak i PwC koszt zatrudnienia nieodpowiedniej osoby wynosi ponad 90 tys. złotych?
Mówimy tu o kosztach pracownika, który zrezygnowałby po pierwszych 3 miesiącach, a jego średnia pensja brutto to 5 943 zł.
Departament Pracy USA szacuje, że zatrudnienie nieodpowiedniej osoby może generować koszty rzędu 30% rocznego wynagrodzenia tego pracownika.
Do szacowania kosztów nieudanej rekrutacji wlicza się te bezpośrednie (wynagrodzenie rekrutera, koszty rozmów rekrutacyjnych, badań lekarskich, szkoleń i wdrożenia pracownika, organizacji nowego miejsca pracy, wznowienia rekrutacji itp.) i te pośrednie związane z utratą korzyści biznesowych, które ponosimy gdy nowy pracownik zrezygnuje (koszty: opóźnień w realizacji projektów, braku sprzedaży produktów/usług, utraty know-how, a nawet klientów itp.).
Jak uniknąć tych kosztów i ograniczyć ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby?
- Upewnij się czy oczekiwany poziom kompetencji kandydata jest proporcjonalny do poziomu samodzielności i decyzyjności, które oferuje dane stanowisko.
- Upewnij się czy rekrutacja nie jest zbyt długa i złożona wobec tego co finalnie oferujesz nowozatrudnionej osobie.
- Sprawdź jak oferta prezentuje się na tle konkurencji (jest atrakcyjna? a może odbiega od tego co oferuje rynek osobom z kompetencjami jakich szukasz?).
- Bądź w stałym kontakcie z kandydatem. Zbuduj z nim dobrą relację, a pozyskasz jego zaufanie. Zyskasz szczerą komunikację i więcej rzetelnych informacji do podjęcia właściwej decyzji.
- Zbadaj motywację kandydata, przeanalizuj jakie są szanse, że zwiąże się z Twoją firmą na dłużej.
- Upewnij się, że nowy pracownik będzie dopasowany do przełożonego i zespołu, do którego dołączy oraz do specyfiki kultury organizacyjnej firmy i jej wartości.
- Uczciwie omów z kandydatem trudności i wyzwania jakie go czekają by on również miał szansę świadomie podjąć decyzję.
Najważniejsze, jeśli rekrutujesz ponownie na dane stanowisko na skutek popełnionego wcześniej błędu to przeanalizuj dokładnie dlaczego pracownik odszedł i co można było zrobić aby uniknąć tej sytuacji. Spisz uwagi z każdej nieudanej rekrutacji i ucz się na własnych błędach.
Zawsze masz też do dyspozycji firmy rekrutacyjne, które specjalizują się w pozyskiwaniu talentów i wspierają pracodawców w ocenie ich kompetencji i procesie wyboru.
Metodologia direct search to jedno z najlepszych narzędzi, które zagwarantuje Ci rekrutację kandydata o wymaganych kompetencjach. Doświadczony konsultant zbada poziom dopasowania kandydata, jego wartości i oczekiwań do wymagań i możliwości Twojej firmy. Unikniesz ryzyka zatrudnienia nieodpowiedniej osoby. Pamiętaj, że kompetencje to nie wszystko – osoba niedopasowana do organizacji nie będzie w stanie w pełni ich wykorzystać, a firma nie skorzysta z jej potencjału.