Kalendarz Kalbi wskazuje, że dziś jest Światowy Dzień Internetu, to zainspirowało nas do zerknięcia w dane i sprawdzenie jak w ostatnich latach przedsiębiorstwa korzystały z dobrodziejstwa tej sieci.
Według danych GUS firmy duże i średnie w blisko 100% korzystają z Internetu szerokopasmowego od ponad 5 lat. Inny obraz wykorzystania tej sieci widzimy w przedsiębiorstwach małych, gdzie na rok przed pandemią z szerokopasmowego Internetu korzystało niewiele ponad 95% firm, dopiero w 2020 r. to wykorzystanie wzrosło o blisko 3%.
Fakt, że pandemia otworzyła nas bardziej na korzystanie z aplikacji internetowych zna każdy, ale jak to rzeczywiście wygląda w firmach? Co w szczególności się zmieniło?
Dziś wykorzystamy Światowy Dzień Internetu do przybliżenia Wam garści danych:
- Z roku na rok notujemy wzrost odsetka przedsiębiorstw, które wyposażają swoich pracowników w urządzenia przenośne (np. notebooki, netbooki, laptopy, tablety, itp.). W 2019 r. 76% ogółu przedsiębiorstw zapewniało takie wyposażenie, a w zeszłym roku było to już blisko 92%.
- Tylko 53,5% wyniósł odsetek pracowników z dostępem do Internetu w Polsce w 2022 r., co ważne w naszym kraju występuje zróżnicowanie regionalne w tym zakresie, największy odsetek jest w województwie mazowieckim – blisko 70%, a najmniejszy w świętokrzyskim – 29%.
- Tylko 67% przedsiębiorstw zapewniało pracownikom zdalny dostęp do zasobów w 2022 r.
- Nieco ponad 1/3 przedsiębiorstw w ubiegłym roku organizowała spotkania zdalne (najwięcej spotkań w tej formie zorganizowano w dużych przedsiębiorstwach – 91%),
- 4,3% przedsiębiorstw w 2022 r. wykorzystywało roboty w swojej działalności (roboty przemysłowe – 3,7%, 1,2% – roboty usługowe).
Pandemia wymusiła wiele zmian na organizacji pracy – w szczególności doprowadziła do większej elastyczności pracodawców i mobilności pracowników. To natomiast wprowadziło usprawnienia i zmiany, w których wykorzystanie sieci internetowej było nieodzowne. A to doprowadziło też do dynamicznego rozwoju cyfrowych kompetencji, co widać w rekrutacjach prowadzonych przez HR Concept.
A Wy jak oceniacie swoje kompetencje cyfrowe? Jak wykorzystujecie możliwości pracy zdalnej, jakie preferujecie formy spotkań?