30 sierpnia 2022
Nie oszukuj headhuntera
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska

Jaka jest rola headhuntera w procesie rekrutacji?

Po czyjej jest „stronie” – Kandydata czy Pracodawcy?

Headhunter to też człowiek, ma swoje słabości, gorsze dni, ale zdecydowanie to Twój Doradca. Warto budować z nim pozytywne relacje oparte na zaufaniu, szczerej i otwartej komunikacji. Dlaczego?

Bo wówczas będzie lepiej rozumiał Twoje potrzeby i oczekiwania oraz idące za tym decyzje. Zdecydowanie łatwiej będzie mu Tobie doradzić w procesie zmiany pracy w jakim się znalazłeś.

Headhunter doradza kandydatom i pracodawcom – każda ze stron procesu jest dla niego klientem, albo przynajmniej być powinna. Dąży, by jak najlepiej dopasować obie strony do siebie i aby nawiązana między nimi współpraca (zatrudnienie) była długoterminowa i satysfakcjonującą.

Na co możesz liczyć, jako kandydat w procesie rekrutacji, który realizuje headhunter?

Na doradztwo:

  • Czy Twoje oczekiwania finansowe są adekwatne do poziomu Twoich kompetencji, stawek na rynku i budżetu pracodawcy, którego ofertę rozważasz.
  • Informacje zwrotne po spotkaniu z Tobą – jak ocenia Twoje kwalifikacje względem oczekiwań klienta oraz czy pracodawca będzie mógł spełnić Twoje oczekiwania (np. ambicje zawodowe, możliwość pracy zdalnej 3 razy w tygodniu)
  • Konstruktywne informacje zwrotne po Twoim spotkaniu z pracodawcą (o ile wyegzekwuje je od swojego klienta).
  • Jak komunikować na spotkaniu z pracodawcą obszary, które mogą być dla Ciebie trudne.
  • W jaki sposób przygotować się do spotkania z pracodawcą.
  • Jaki jest pracodawca od „wewnątrz” (jeśli ma historię zrealizowanych rekrutacji u danego klienta to zatrudnieni kandydaci są bezcennym źródłem informacji o kulturze organizacji)

Idąc na spotkanie do potencjalnego pracodawcy umówione przez headhuntera poproś go o informacje:

  • Ile osób, z jakich obszarów biznesowych oraz w jakiej roli będzie uczestniczyło w spotkaniu – unikniesz zaskoczenia i dodatkowego stresu.
  • Co jest ważne dla tego pracodawcy – na co będzie zwracał uwagę i na co Ty powinieneś zwrócić uwagę w swoim doświadczeniu by lepiej się zaprezentować.
  • O dodatkowe benefity i wszystkie korzyści, które może proponować firma, aby uwzględnić je w swoich oczekiwaniach finansowych i być przygotowanym do rozmowy o wynagrodzeniu.
  • Czy na spotkaniu będziesz poproszony o wykonanie jakiegoś zadania – case study, prezentacje, scenki sytuacyjne – abyś mógł sobie przećwiczyć podobne zadania i przygotować się.

Fajne relacje trwają dłużej niż sytuacje, w których zostały nawiązane. Dlatego Twoja postawa w pierwszym kontakcie z headhunterem może mieć wpływ na to czy pojawi się kolejna propozycja od niego.