Networking… no właśnie…
…to nie tylko nawiązywanie nowych kontaktów i rozbudowywanie sieci znajomych w mediach społecznościowych. To przede wszystkim świadome budowanie realnych relacji z nowymi osobami. Podtrzymywanie i pielęgnowanie tych relacji, gotowość do pomocy i wsparcia osób, które poznajemy. Networking wymaga naszego zaangażowania i czasu. Nie ważna jest ilość, a jakość naszych kontaktów biznesowych. Profesjonalny networking to nasza inwestycja w przyszłość.
Podstawowe zasady networkingu to:
- WZAJEMNOŚĆ – korzystanie z pomocy i wsparcia, ale przede wszystkim pomaganie innym osobom.
- CIEKAWOŚĆ DRUGIEGO CZŁOWIEKA – umiejętność słuchania i poznawania nowych osób, inwestowania swojego czasu w rozmowę, krótki telefon „co słychać”, czy wiadomość e-mail również, a może przede wszystkim wówczas, gdy niczego od danej osoby nie potrzebujemy tylko jesteśmy zainteresowani nią samą. W ten sposób budujemy też wzajemne zaufanie.
- POZYTYWNE NASTAWIENIE – według Roberta Wendta stanowi aż 70% sukcesu.
- OTWARTOŚĆ – na korzystanie z pomocy innych i proszenie o nią.
W kontekście poszukiwania nowej pracy, nasza sieć kontaktów biznesowych może być dla nas cennym źródłem informacji o ofertach z ukrytego rynku pracy, czyli takich, które nigdzie nie są publikowane. Co ciekawe, większość ofert pracy w ogóle nie pojawia się w żadnych mediach. Wielu pracodawców chętniej zatrudnia osoby z polecenia, ponieważ pozwala to im uniknąć błędów rekrutacyjnych i związanych z tym kosztów. Dlatego, w chwili pojawienia się wakatu wykorzystują swoje sieci kontaktów biznesowych by poprzez tzw „pocztę pantoflową” dotrzeć do właściwych osób – potencjalnych kandydatów.
Co warto zatem robić, by informacje o wakatach trafiały do nas?
- Przede wszystkim, umiejętnie budować markę osobistą w relacjach. Dzieląc się swoim doświadczeniem, pasją i zainteresowaniami zwiększamy szanse, że w chwili pojawienia się wakatu zgodnego z naszym profilem, osoby z naszej sieci skojarzą nas jako potencjalnego kandydata i od razu dadzą nam znać o nowych możliwościach zawodowych.
- Otwarcie komunikować, że jesteśmy otwarci na nowe oferty i zmianę, a nie prosić o załatwienie pracy. Dopytywać o informacje z interesującej nas branży, prosić o polecenia oraz przedstawienie osobom decyzyjnym w interesujących nas firmach i/lub branżach.
- Należy zadbać o swoją widoczność w Internecie, aby nasz profil na LinkedIn był aktualny. Bardzo często zanim ktoś poleci kogoś ze swojej dalszej sieci kontaktów to upewnia się jeszcze czy dobrze kojarzy jej doświadczenie weryfikując to na portalach społecznych.
- Mieć gotowe CV, by szybko zareagować na rekomendację.
- Jeśli mamy już informacje o interesującym nas wakacie to warto skorzystać z sieci kontaktów, by sprawdzić czy ktoś z naszych znajomych nie pracuje w tej firmie lub na podobnym stanowisku w innej, by pozyskać maksymalnie dużo informacji o nowej roli, które pomogą nam lepiej przygotować się do spotkania z potencjalnym pracodawcą.
- Zgodnie z zasadą, że networking to budowanie „mostów” w dwie strony, warto przekazywać informacje o wakatach osobom ze swojej sieci kontaktów, które mogą być nimi zainteresowane.
- Jeśli już otrzymamy atrakcyjną ofertę pracy to nie możemy zapomnieć o osobach, z którymi kontaktowaliśmy się prosząc o wsparcie w jej poszukiwaniu. Zadzwońmy pochwalić się sukcesem i podziękować za pomoc oraz okazane nam zainteresowanie.
Networking to inwestycja w przyszłość. Nigdy nie wiemy co dobrego i kiedy przyniesie nam kontakt z drugim człowiekiem oraz z której strony przyjdzie do nas ciekawa informacja o możliwościach pracy.