Wystarczyło kilka tygodni, by rynek kandydata zmienił się w rynek pracodawcy.
Jeszcze w styczniu na rynku trwała walka o pracownika, sama pensja to było zdecydowanie za mało, by przyciągnąć najlepszych. Pracodawcy bezustannie rozwijali pakiety benefitów, ścigali się w wymyślaniu nowych i niestandardowych rozwiązań, by sprostać oczekiwaniom pracowników.
W prowadzonych przez nas procesach rekrutacji, tuż przed finałem, zdarzyło mi się negocjować dla dyrektora finansowego zgodę na montaż haka na rowery w aucie służbowym, rozszerzenie pakietu medycznego o stomatologię dla digital managera, czy dodatkowe płatne dni urlopu na realizacje pasji związanej z podróżami dla dyrektora sprzedaży.
A dziś?
Dziś chill zone, owocowe wtorki, bilety na wydarzenia kulturalne przestają mieć już takie znaczenie. Priorytetem ponownie staje się zaspokojenie podstawowej potrzeby pracowników, czyli potrzeby bezpieczeństwa. Stabilność zatrudnienia to dziś najcenniejszy benefit jaki może zaproponować pracodawca.
Tygodnik Wprost opublikował w wydaniu specjalnym ranking 50-ciu najlepszych pracodawców w czasach Covid19. Ranking prezentuje pracodawców, którzy mimo narastającej w Polsce fali zwolnień, redukcji wynagrodzeń, upadłości, nie planują takich działań. Są to firmy, które chcą zadbać o swoich pracowników i jednocześnie włączają się aktywnie w walkę z pandemią.
Top 20:
- PKN Orlen (paliwa)
- PGNiG (gaz)
- Enea (energetyka)
- LPP (retail – odzież)
- Santander (bankowość)
- GPW (finanse)
- Livechat (IT)
- Energa (energetyka)
- Eurocash (handel hurtowy)
- PGE (energetyka)
- Neuca (dystrybucja farmaceutyków)
- Lotos (paliwa)
- Citi Handlowy (bankowość)
- Echo Investment (developer)
- Asseco (IT)
- Mo-Bruk (przetwarzanie odpadów)
- Newag (tabor szynowy)
- Develia (deweloper)
- 11 Bit Studios (gry)
- CD Projekt (gry)
(pełny ranking w e-wydaniu specjalnym 2020 WPROST)
Atrakcyjność pracodawcy budowana w ostatnich latach poprzez pakiety świadczeń dodatkowych straciła na wartości. Atrakcyjność buduje dziś stabilność firmy. Ostatnie tygodnie to też czas weryfikacji wartości deklarowanych przez pracodawców. Na ile głoszone jeszcze kilka tygodni temu wartości są spójne z decyzjami biznesowymi, które obecnie firma podejmuje. Na ile zapadające decyzje uwzględniają dobro i troskę o pracownika, a na ile koncentrują się wyłącznie na wyniku finansowym firmy. Czy firmy, które szły za ogólnopanującym trendem ostatnich lat społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) włączają się aktywnie w walkę z pandemią.
Kryzys wywołany pandemią to czas weryfikacji budowanych latami marek pracodawców. Spójność deklarowanych wartości z rzeczywistością oraz troska o pracownika wygra w dłuższej perspektywie czasu i podwójnie wzmocni te marki ,czyniąc je pożądanymi pracodawcami na rynku.