18 października 2022
Jak dobrze przekazać informację zwrotną?
Agnieszka Molewska
Agnieszka Molewska
Informacje zwrotne mają olbrzymi wpływ na nasz rozwój i doskonalenie naszych umiejętności oraz działań – tzw. skuteczność działania.

Obecnie, gdy praca zdalna to nasza nowa rzeczywistości i codzienność a nie dodatkowy benefit – feedback ma jeszcze większą wagę. Umiejętność jego udzielania wpływa już nie tylko na nasz rozwój, ale i jakość codziennej współpracy.

Jak więc przekazać go dobrze?

Przede wszystkim, starajmy się o regularność. Ważne jest, aby konsekwentnie i regularnie przekazywać informacje zwrotne, by problemy nie narastały w oczekiwaniu na spotkanie osobiste w biurze lub rozmowę okresową, tylko były na bieżąco rozwiązywane.

Skuteczna informacja zwrotna pochodzi z autentycznej chęci pomocy w doskonaleniu swoich umiejętności. Najbardziej przydatne informacje zwrotne równoważą pozytywne wzmacnianie konkretnych działań oraz korygowanie działań wymagających poprawy.

Mów jasno i konkretnie.

Celem powinno być przekazanie praktycznej informacji z konkretnymi przykładami działań pracownika. Dobry feedback zawiera konkretne propozycje działań, a nie niejednoznaczne obserwacje. Im mniej czasu upłynie od zdarzenia tym łatwiej będzie o nim rozmawiać i odnosić się do konkretów.

Rozmawiaj.

Niech sesja feedbackowa będzie dialogiem, a nie monologiem. Bądź otwarty na otrzymywanie opinii od współpracowników. Dwukierunkowa informacja zwrotna sprzyja bardziej otwartemu środowisku pracy, a także może pomóc odkryć sposoby na poprawę własnych działań.

Przygotuj się.

Przygotuj się na otrzymywanie informacji zwrotnych i krytyki oraz zachęcaj każdego pracownika do szczerej rozmowy.  Udzielanie i otrzymywanie informacji zwrotnych powinno być procesem, w który jest zaangażowany cały zespół.

Otwartość na feeedback od innych osób – współpracowników, podwładnych to budowanie otwartości u tych osób na twój feedback, rozwijanie umiejętności jego przyjmowania.

Pamiętaj, że czas – moment udzielenie informacji zwrotnej jest bardzo ważny, osoba, której jest on dedykowany musi być gotowa go przyjąć. Jeśli ma być w biegu, po trudnym dniu, w którym i tak było dużo emocji – warto dać sobie i innym oddech, poczekać do jutra.